Sinds de jaren tien van de vorige eeuw is de ondernemende familie Claeys in het Belgische Zedelgem druk in hun smidse. Vanuit de door hun vader opgerichte en gedreven handwerkonderneming doen de gebroeders Claeys verschillende bedrijven ontstaan waarbij de fietsenfabriek de grootste was (in het jaar 1934 werden 35.000 fietsframes geproduceerd), daarnaast maakten ze ook kinderwagens, speelgoed en tandwielen. ▼ |
||||||
Zo rond 1933 werden de eerste motorrijwielen op de markt gebracht. Allereerst met geïmporteerde motoren uit het buitenland. Hier kwam een einde aan toen "Werkhuizen Aimé Claeys" te Zwevezele zelf te motoren ging produceren. De Flandria bromfiets was geboren. In de jaren vijftig brachten ze de Flandria Superia uit, een bromfiets met een eigen Claeys motor, twee versnellingen en een natte platenkoppeling. Vanuit stilstand wegrijden zonder meetrappen: "Je bent maar dom als niet rijdt met een brom." |
||
Flandria versus Superia De Nederlander Adriaan van Rossum importeert de Flandria bromfietsen en brengt die onder de naam Avaros op de markt. De modellen Voor het damessegment van de markt had Flandria altijd een uitgebreid aanbod modellen als Futura, Caravelle en Euro waren automatische brommers met een lage opstap die een duidelijke gelijkenis met Mobylette vertoonden, een Frans merk uit dezelfde tijd. De ondergang van Flandria Reden te meer om de collectie van alle modellen van Flandria, zoals die bestaat in de Werkplaats van Henk, te koesteren. Er zullen geen nieuwe meer bijkomen. |
||