Als ik met mijn Flandria Record uit 1968 met geforceerde luchtkoeling in de vierde versnelling voluit rijd, dat is ongeveer 50 kilometer, per uur, dan rammelt er iets in het blok. Rijd ik van een heuvel af of voor de wind, dan is het rammelen over. Wat is er aan de hand?


 

Antwoord
Dit euvel duidt op een versleten zuiger, maar dan niet van de diameter van de zuiger maar van de passing van de zuigerpen of het bronzen busje in de drijfstang. Vervangen van de zuiger, de pen en het busje is nodig. Nog beter is het om de drijfstand te vervangen voor een naaldlager in plaats van het bronzen busje in het bovenste oog. Tevens is het monteren van een overmaat zuiger en het boren en honen van de cilinder aan te bevelen.


Schets van de schakelas




 
 



   

Ik heb een Flandria 5pk motorblok gedemonteerd en tijdens het bekijken van de onderdelen viel het mij op dat er twee verdikkingen op de trekspie van de versnellingsbak zitten, waarom is dit gedaan?


 

Antwoord
Door deze verdikkingen worden de kogels die in de omtrek van de versnellingsbakas zitten naar buiten gedrukt in de uitsparingen van de binnendiameter der tandwielen, om ze te vergrendelen aan de as. Dit gebeurt één voor één, toch wordt dit onderdeel heel zwaar belast. Om die reden wordt er één verdikking voor de eerste twee versnellingen gebruikt en de tweede verdikking voor versnelling drie en vier. Om op die wijze de levensduur van de trekspie te verdubbelen.


Schets van de schakelas




 
 



   

Waarom zijn er Flandria Rekords met 32 en 36 tands kettingwielen in het achterwiel?


 

Antwoord
De 32 tands kettingwielen worden vaak aangetroffen op de standaard (45 km/u) bromfietsen. In de 3,6, 4,2 en 5pk motoren wordt een 36 tands kettingwiel toegepast, dit is het gevolg van het feit dat de primaire overbrenging in het blok een kleinere overbrengingsverhouding heeft. Hierdoor draait de versnellingsbak sneller en krijgt minder koppel te verduren dan met de standaard primaire aandrijving. De totale overbrengingsverhouding wil men hetzelfde houden zodat gekozen is voor een 36 tands kettingwiel in plaats van het 32 tanden exemplaar. De slijtage aan de versnellingsbak en de trekspie is minder en hebben daardoor een acceptabele levensduur.