Sinds de jaren tien van de vorige eeuw is de ondernemende familie Claeys in het Belgische Zedelgem druk in hun smidse. Vanuit de door hun vader opgerichte en gedreven handwerkonderneming doen de gebroeders Claeys verschillende bedrijven ontstaan waarbij de fietsenfabriek de grootste was (in het jaar 1934 werden 35.000 fietsframes geproduceerd), daarnaast maakten ze ook kinderwagens, speelgoed en tandwielen.
 

 

Zo rond 1933 werden de eerste motorrijwielen op de markt gebracht. Allereerst met geïmporteerde motoren uit het buitenland. Hier kwam een einde aan toen "Werkhuizen Aimé Claeys" te Zwevezele zelf te motoren ging produceren. De Flandria bromfiets was geboren.

In de jaren vijftig brachten ze de Flandria Superia uit, een bromfiets met een eigen Claeys motor, twee versnellingen en een natte platenkoppeling. Vanuit stilstand wegrijden zonder meetrappen: "Je bent maar dom als niet rijdt met een brom."

 

Flandria versus Superia
De broers Remi Aimé runnen samen de fabrieken totdat Remi in 1956 op zichzelf gaat en jarenlang de Superia brommers zou maken met een Sachs krachtbron. Het bromfietsmerk Flandria blijft bij Aimé Claeys die het merk verder uitbouwt en grote hoeveelheden modellen ontwikkelt. Aanvankelijk leken de modellen van beide merken nogal op elkaar, totdat Flandria modellen ontwikkelt die sterk beïnvloed zijn door de automodellen uit Amerika van die tijd, met vinnen, veel chroom en duotone kleurstellingen.

De Nederlander Adriaan van Rossum importeert de Flandria bromfietsen en brengt die onder de naam Avaros op de markt.

De modellen
Een lange reeks van modellen zullen de Majestic uit 1957 opvolgen, altijd met een duidelijke verbondenheid met het tijdsbeeld. Na de jarenlange productie van modellen met veel plaatwerk, zoals de Kingline, volgt een reeks van sportbrommers die zeer populair bleken bij de jeugd, de Record en de Ultrasport zijn hier voorbeelden van. Ook de modellen die voor het afleggen van grote afstanden bedoeld waren, de Rally en de Rallysport, die als zeer luxueus geadverteerd werden, vonden gretig aftrek.

Voor het damessegment van de markt had Flandria altijd een uitgebreid aanbod modellen als Futura, Caravelle en Euro waren automatische brommers met een lage opstap die een duidelijke gelijkenis met Mobylette vertoonden, een Frans merk uit dezelfde tijd.

De ondergang van Flandria
De opkomst van de Japanse brommermerken zorgde voor een ontwerpantwoord van Flandria, de Starline 6 is hier een mooi voorbeeld van. Het werd echter steeds moeilijk voor de fabriek uit Zedelgem om zich te onderscheiden en het hoofd te bieden aan de concurrentie. De 40 kilometer per uur sneldheidsrestrictie en de helmplicht hadden al snel een negatieve invloed op de verkoopcijfers. In 1981 is het gedaan met Flandria, de onderneming gaat failliet en voor de bromfietsafdeling kan geen koper gevonden worden.

Reden te meer om de collectie van alle modellen van Flandria, zoals die bestaat in de Werkplaats van Henk, te koesteren. Er zullen geen nieuwe meer bijkomen.